Skovhytten

Sandbjergvej 38, 2950 Vedbæk.

Grønnebakkens børnehavedel er 1/3 Skovbørnehave.

Det vil sige, de tre børnehavestuer deles om en skovhytte, der ligger i Sandbjerg ved Vedbæk, lige op af Rude Skov. Stuerne skiftes så til at have skovuge, så alle børnehavebørnene får glæde af den friske luft og de uendelige pædagogiske muligheder, og den beroligende effekt, skov og udeliv har på mennesker.

Børnehavebørnene bliver således hver 3. uge kørt dertil i bus om morgenen kl. 9.00, med ankomst ca. 9.20. I skovugen er afleveringstidspunktet senest kl. 8.50. Bussen er tilbage ved Grønnebakken i Gentofte kl. 15.20.

Børnehavegrupperne er i Skoven på skift hver tredje uge. Der hænger planer for skovuger ved stuerne.
Vores tid i skoven er primært baseret på udeliv, så det er vigtigt at sørge for den rigtige påklædning, som selvfølgelig er tilpasset årstiden. Dog er selve hytten stor nok til, man også kan være indendørs, hvis det vurderes mest hensigtsmæssigt. Der er gode muligheder for at facilitere gruppeopdelt leg og læring eller afskærmning til sovende børn.

Det, der er i barnets rygsæk, lader vi blive deroppe hele ugen.
Jeres barn skal medbringe følgende:
•    En god rygsæk, som de selv kan bære – vi anbefaler en, som kan lukkes hen over brystkassen og helst ikke den mindste model. Spørg evt. personalet.
•    Regntøj og gummistøvler.
•    Fodtøj, som sidder godt om foden.
•    Skiftetøj – især strømper og undertøj.

I er altid velkomne til, efter aftale, at besøge os samt aflevere eller hente jeres barn oppe i Skovhytten.

Tankerne bag - Naturen som legeplads:
Som læringsrum giver naturen muligheder for kreativitet, fordybelse og nysgerrighed i mangfoldige terræner. For os er det vigtigt at børnene finder glæde ved fysisk udfoldelse, og får masser af sanseoplevelser som naturen er så rig på.
”Man kan lege når som helst, hvor som helst og med hvem som helst. Men i modsætning til indendørs legerum og konstruerede legepladser i det fri, er naturen aldrig den samme. Naturen er i konstant forandring. Forandringen følger vejrets, årstidernes og døgnets skiften. Naturens foranderlighed gør den konstant udfordrende. Den giver hele tiden anledning til forundring og nye lege. Naturen er skæv, lige, varm, kold, kildende, aende, våd, tør, blød, hård osv. Den er det ”rum”, der indeholder flest variationer i miljøet. Så naturen giver os, der færdes i den et uforudsigeligt, massivt og varieret sansemotorisk input".
(citat fra Slip legen fri; Brodersen, Brodersen og Rasmussen, 2008)

Grønnebakken udnytter naturens iboende muligheder pædagogisk: Her udforsker og erfarer børn natur, udeliv og science i forskellige kontekster. Det sker når børnene leger med regnvand og gør sig den erfaring, at vand altid løber nedad – og aldrig opad. Eller hvor børnene finder grene, de snitter i og erfarer, at der er forskellige lag i træet. Når vi går tur i vores nærområde, gør vi os erfaringer med dyrelivet. Vi er optagede af at skabe rammer, der understøtter børnenes egne initiativer, nysgerrighed, fantasi og sanselige oplevelser. Vi er ude i alt slags vejr, så vi kan sanse årstidernes skiften og opleve hvordan eksempelvis træerne omkring os forandrer sig. Fantasien og legen er med os i alle vores oplevelser; et væltet træ kan forvandles til et piratskib, hvor børnene kan udfolde deres kreativitet i legen. Fordybelsen i det enkelte barns interessefelt får plads, når barnet eksempelvis ser en snegl på vejen, så fordyber vi os i at undersøge den; kigger på, rører ved og taler om den sammen med barnet. Børnene lærer, at vi skal være gode ved dyrene ved at skabe gode leveforhold for dem – eksempelvis ved at lave insekthoteller for at fremme dyrelivet.